Η προέλευση της επιγραφής της Ναζαρέτ μπορεί να αντικρούσει τους δεσμούς με την ανάσταση του Ιησού

Η προέλευση της επιγραφής της Ναζαρέτ μπορεί να αντικρούσει τους δεσμούς με την ανάσταση του Ιησού

Advertisement

Η χημική ανάλυση του μαρμάρου δείχνει ότι προήλθε από το νησί της Μεσογείου, Κως.

Ένας μυστηριώδης πίνακας που φέρει εντολές ενός Ρωμαίου αυτοκράτορα πριν από 2.000 χρόνια περίπου θεωρείται επί μακρών από μερικούς μελετητές ότι αναφέρεται σε πρώιμους χριστιανικούς ισχυρισμούς για την ανάσταση του Ιησού από έναν τάφο στην Ιερουσαλήμ.

Ωστόσο, μια νέα έρευνα έφερε στο φως μια εντελώς διαφορετική πιθανότητα – ότι η μαρμάρινη πλάκα εξέδιδε μια γενική απαίτηση για νόμο και τάξη, αφού Έλληνες νησιώτες είχαν βανδαλίσει τον τάφο του πρόσφατα αποθανόντος ηγεμόνα τους.

Για να είναι σωστή η χριστιανική θεωρία, το έγγραφο με 22 γραμμές ελληνικού κειμένου – γνωστό ως επιγραφή της Ναζαρέτ – πιθανότατα θα είχε γραφτεί σε ένα κομμάτι μαρμάρου της Μέσης Ανατολής. Αυτό θα έκανε επίσης τον πίνακα ως το παλαιότερο αντικείμενο που συνδέεται με τον πρώιμο Χριστιανισμό.

Αντ ‘αυτού, μια χημική ανάλυση του μαρμάρου θέτει την προέλευσή του σε ένα λατομείο στο ελληνικό νησί της Κω, κοντά στη νοτιοδυτική ακτή της Τουρκίας, λέει μια ομάδα με επικεφαλής την Ρωμαία ιστορικό Kyle Harper του Πανεπιστημίου της Οκλαχόμα στο Norman. Αυτό υποδηλώνει ότι το ανώνυμο διάταγμα του αυτοκράτορα, το οποίο αποφασίζει ότι όποιος διαταράσσει τάφους και μνήματα ή καταστρέφει πτώματα, ήταν μια απάντηση σε διάρρηξη του τάφου ενός τυράννου της Κω, που ονομαζόταν Νικίας, αναφέρουν οι ερευνητές στο περιοδικό του Απριλίου, Αρχαιολογική Επιστήμη: Αναφέρει. Ο Νικίας κυβέρνησε την Κω τη δεκαετία του 30 π.Χ. πριν ανατραπεί.

Ειδήσεις για τους κατοίκους της Κω να σύρουν το σώμα του Νικία από το σημείο ταφής του και να διασκορπίζουν τα κόκαλά του προφανώς εξαπλώθηκαν από στόμα σε στόμα και δημιούργησαν σκάνδαλο. Λίγο μετά από αυτό το περιστατικό, ένας Έλληνας ποιητής χρησιμοποίησε τη ζωή του Νικία ως παράδειγμα αντιστροφής της τύχης. Οι ερευνητές προτείνουν ότι το μάρμαρο πιθανότατα εκδόθηκε από τον πρώτο Ρωμαίο αυτοκράτορα, τον Αύγουστο, ως έκκληση για νόμο και τάξη στην ανατολική Μεσόγειο. Το μήνυμα του πίνακα και το στιλ της ελληνικής γραμμής υποδηλώνουν ότι το έγγραφο χρονολογείται πριν από 2.100 έως 1.900 χρόνια περίπου.

«Ήταν εντελώς απροσδόκητο ότι το μάρμαρο [επιγραφή της Ναζαρέτ] προήλθε από την Κω», λέει η Harper. “Το επιχείρημα μας για τον τύραννο Νικία δεν είναι 100% σίγουρο, αλλά είναι η καλύτερη εξήγηση που έχουμε.”

Η χημική σύνδεση του μαρμάρου της επιγραφής της Ναζαρέτ με την Κω «είναι εντελώς καινοφανής», λέει ο Christopher Jones του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, ιστορικός και ειδήμων στις αρχαίες ελληνικές και ρωμαϊκές επιγραφές. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ερωτήσεις σχετικά με το εάν το έγγραφο αφορά την επίθεση στον τάφο του Νικία, λέει ο Jones, ο οποίος δεν συμμετείχε στη νέα μελέτη.

Ο Νικίας ήταν υποστηρικτής του Ρωμαίου στρατηγού Μάρκου Αντωνίου, ο οποίος με τη βασίλισσα της Αιγύπτου Κλεοπάτρα ηττήθηκε από τον Οκταβιανό – τον μελλοντικό αυτοκράτορα Αύγουστο – σε έναν εμφύλιο πόλεμο που έληξε το 31 π.Χ. Δεν είναι σαφές γιατί ο Αύγουστος θα είχε ανταποκριθεί στην επίθεση στον τάφο κάποιου που είχε υποστηρίξει τον πολιτικό του εχθρό, λέει ο Jones.

Είναι πιθανό ότι το διάταγμα του Αυγούστου ήταν μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για αποτροπή επιθέσεων σε τάφους κυβερνώντων στη Μέση Ανατολή και τη Μικρά Ασία, μια περιοχή που καλύπτει μεγάλο μέρος της σημερινής Τουρκίας και γειτονικών εδαφών, ο John Bodel, ιστορικός της αρχαίας Ρώμης στο Πανεπιστήμιο Μπράουν στο Πρόβιντενς, προτείνει. Επιγραφές και νομικά κείμενα από εκείνη την εποχή αναφέρονται σε τέτοια περιστατικά, που συνήθως στοχεύουν στους τάφους των αυταρχικών, διεφθαρμένων τοπικών ηγετών, λέει ο Bodel, ο οποίος δεν ήταν μέρος της νέας έρευνας.

Η επίθεση στον τάφο του Νικία “μπορεί να ήταν πολύ θεαματική”, αλλά δεν ήταν μία παραδοξότητα. Η Κως βρίσκεται στα παράλια της Μικράς Ασίας, όπου οι ιστορικοί υποστηρίζουν ότι οι δημόσιες επιθέσεις εναντίον των τάφων των τοπικών ηγετών εξαπλώθηκαν αρχικά. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο οι Ρωμαίοι ιστορικοί αμφισβητούν εδώ και καιρό τους ισχυρισμούς ότι η Επιγραφή της Ναζαρέτ αναφέρεται στον πρώιμο Χριστιανισμό, λέει ο Bodel.

Η ομάδα της Harper ανέλυσε δύο μικρά δείγματα σκόνης του μαρμάρου που πάρθηκαν από το πίσω μέρος της επιγραφής της Ναζαρέτ. Προσδιορίστηκε μια ασυνήθιστη χημική σύνθεση, που χαρακτηρίζεται από αυξημένα επίπεδα μιας συγκεκριμένης μορφής άνθρακα, άνθρακα 13 και ασυνήθιστα χαμηλών επιπέδων μιας συγκεκριμένης μορφής οξυγόνου, οξυγόνου 18. Μεταξύ των λατομείων μαρμάρου που μελετήθηκαν προηγουμένως σε όλη τη Μεσόγειο, ταιριάζουν περισσότερο με τη γεωχημική σύνθεση μιας πηγής μαρμάρου στην Κω.

Ο αρχαιολόγος Robert Tykot του Πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριντα συμφωνεί ότι το διάταγμα γράφτηκε πιθανώς σε μάρμαρο της Κω. Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω μελέτες για να επιβεβαιωθεί αυτό το συμπέρασμα, συμπεριλαμβανομένης της σύγκρισης των υπογραφών στροντίου και μαγγανίου στο μάρμαρο με εκείνα που χαρακτηρίζουν διαφορετικά λατομεία της Μεσογείου, λέει.

Χωρίς μια σταθερή ημερομηνία για τη χάραξη της επιγραφής της Ναζαρέτ, είναι πιθανό το αντικείμενο να είχε γραφτεί κατά τη διάρκεια του 1800 από κάποιον που είχε πρόσβαση στο μάρμαρο της Κω και την ικανότητα να γράψει στην κατάλληλη έκδοση των ελληνικών, προειδοποιεί ο Tykot. Ένα εξειδικευμένο παραποιημένο τεχνούργημα από την αυγή του Χριστιανισμού θα είχε αποδειχθεί ακαταμάχητο στους πλούσιους συλλέκτες της αρχαιότητας εκείνη την εποχή.

Η προέλευση και το πλαίσιο της επιγραφής της Ναζαρέτ είναι ένα μυστήριο εδώ και 90 χρόνια, από τότε που η επιγραφή δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1930. Ένας συλλέκτης αντικών με το όνομα Wilhelm Froehner είχε αποκτήσει το μαρμάρινο αντικείμενο στο Παρίσι το 1878. Ο Froehner έγραψε στις σημειώσεις του ότι το αντικείμενο είχε  “σταλεί από τη Ναζαρέτ “, ισχυρισμός που δεν μπορεί να επαληθευτεί.

Ένας αδίστακτος έμπορος αρχαιοτήτων θα μπορούσε να παραπλανήσει τον Froehner σχετικά με τον τόπο καταγωγής του μαρμάρου για να αυξήσει την αξία του ως υποτιθέμενο απομεινάρι του πρώιμου χριστιανισμού. Όμως ο Froehner δεν καθόρισε ποτέ το όνομα του πωλητή.

«Πώς ακριβώς απέκτησε ο Froehner το μάρμαρο θα παραμείνει πιθανώς πάντα άγνωστο», λέει η Harper.

Advertisement